Het verhaal van de Toyota Landcruiser FJ 55

Deze Land Cruiser heeft een nieuw chassis en een geheel nieuw ontworpen body. De wielbasis van deze FJ55 is 2700mm. Hoewel de FJ55 in Japan werd geclassificeerd als een Van (voor commercieel-gebruik), werd deze in de overzeese markten, waar de FJ55 voornamelijk werd verkocht, gepositioneerd als een personenauto.

Er waren twee soorten achterdeuren beschikbaar voor de FJ55. Men had de keuze uit een achterdeur met een glazenraam welke naar beneden gedraaid kon worden of een variant met dubbele achterdeuren. De aandrijflijn bestaat uit een 3,9-liter 6-cilinder benzinemotor (Type F) met 125 pk. In 1969 werd het vermogen tot 130pk opgevoerd en ontwikkelde Toyota een 2-speed automaat en een 3-versnellingsbak. Om aan de emissienormen te voldoen werd de FJ55 in januari 1975 vervangen door de FJ56V voor de Japanse markt. De vervanger (FJ56V) had een 6 cilinder lijnmotor met 4230cc en 135pk (motortype 2F). Deze werd uitgerust met een 4-versnellingsbak.